ثبت یادگار صفوی سفیر گورکانی در فهرست آثار ملی

به گزارش مجله سرگرمی، شاید 428 سال پیش که میر معصوم بکری سفیر فرهنگی اکبر شاه گورکانی راه دور و درازی را از هند به ایران پیمود و سنگ نوشته یادمانی از خود در سلطانیه به جا گذاشت فکرش را هم نمی کرد که بعد اینهمه سال هنوز هم آن گنبد با کوله باری از هنر و خاطره پابرجا باشد و سنگ نوشته او نیز در فهرست آثار ملی مملکتی قرار گیرد که جای عبرت از جاه و جلال و شکوهی که در شعر سنگ نوشته آورده است به وجود این بنای عظیم تاریخی افتخار می نمایند.

ثبت یادگار صفوی سفیر گورکانی در فهرست آثار ملی

حالا بنایی 700 ساله که در دنیا شهره است و مایه اعتبار و آبروی میراث فرهنگی و آثار تاریخی استان زنجان، سنگ نوشته ای در خود جای داده که در آن 428 سال پیش چنین بر آن نوشته شده است:

دیدم چغدی نشسته در صبح پگاه بر کنگره مقبره شروان شاه

فریاد کنان ز روی عبرت میگفت کو آن همه حشمت و کجا آن همه جاه

به تاریخ 1012که نزد شاه اقلیم گیر شاه عباس ازهند برسالت آمده بود اینجا رسید قایله وراقمه معصوم الترمذی اباوً السبزواری اماً و البکری موطناً و النامی تخلصاً.

دوران شاه عباس صفوی بود که میر معصوم بکری بعد از سه نسل خود که ساکن قندهار بودند به فرمان پادشاه گورکانی رنج سفر از هند به ایران را به جان خرید و در هر 170 کیلومتر یک سنگ نوشته از خود به یادگار گذاشت.

پدر میر معصوم بکری از سادات خراسان بود . او در سال 944 ه ق در هند بدنیا آمد وبعدها به دربار اکبرشاه پادشاه هند راه یافته و در سال 1011 ه ق با لقب امین الملکی از جانب پادشاه هند به عنوان سفیر فرهنگی به دربار شاه عباس صفوی آمد تا نامه ای را تقدیم پادشاه ایران کرد.

میر معصوم نویسنده ، شاعر ،خطاط و تاریخ نگار بزرگ دربار جلال الدین اکبر بود و نامی تخلص داشت.

او در زمان حضور خود در ایران در هر 170 کیلومتر یک سنگ نوشته از خود به یادگار گذاشته که یک نمونه آن در هنگام عبور از سلطانیه باقی مانده است.

تمامی سنگ نوشته ها از نظر مضمون و محتوا شبیه بهم فقط در تاریخ تفاوت دارند و سنگ نوشته استان زنجان در تربت خانه گنبد سلطانیه نگهداری و در معرض تماشای بازدیدکنندگان است.

حالا بعد 428 سال فهرست آثار ملی ایران زمین نام این سنگ نوشته صفوی را نیز در خود جای داده است و نام میر معصوم بکری بار دیگر در این کشور جاودانه شده است.

*این وجیز به روایت الهه اسرافیلی به نقل از پرستو قاسمی مسئول امور موزه های اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان مکتوب شده است.

tour-france.ir: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

تور کشتی کروز: تور کشتی کروز: سفری هیجان انگیز به اقیانوس ها

منبع: میراث آریا
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 15482

به "ثبت یادگار صفوی سفیر گورکانی در فهرست آثار ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت یادگار صفوی سفیر گورکانی در فهرست آثار ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید